22 Aralık 2014 Pazartesi

Harmonica (mızıka) nasıl bir çalgıdır, çeşitleri nelerdir?

Ben bir zamanlar çok kullanıyordum mızıkayı. Öncelikle ne yapmak istediğinize karar vermelisiniz çünkü mızıkalar çeşit çeşit. Ben iki çeşidini yakinen tanıdığımdan bu ikisini tanıtacağım. 

İlk olarak kromatik yani 12 notayı da çalabilen pistonlu mızıkalar vardır. Bunlarla her şeyi çalabilirsiniz yalnız iki elinizi de meşgul ederler. 
Müzik

Yanında başka enstrüman çalmanız mümkün değildir. Yani mızıka askısına asıp çalamazsınız. 

Diğer popüler tür ise Blues Harp'dır adı üstünde blues ve diğer bir çok müziği çalmanıza yarar. Ben daha çok gitarla beraber kullandığımdan bu türü tercih ediyordum. Bunların da çeşitli tonları mevcut. Eğer yanı sıra şarkı söylemek istiyorsanız ya da belli tonlarda parçalar çalmak istiyorsanız belli tonlarda olanlarından almalısınız. Genellikle iki adet bir şarkıcının ses spektrumuna yeterli olur. Mesela Sol majör ve Mi minör parçalar için Sol mızıka, Do majör ve La minör için Do mızıka işinizi görecektir. Bir Do blues harp'ın sesleri şekildeki gibi rakamlara yakın yazan sesler mızıkanın ana sesleri. Üsttekiler üflerken, alttakiler emerken çıkanlar. Rakamlardan uzak olan sesler bending tekniğiyle çıkartılabilen sesler. (Bending yaparken dilin arka kısmı yukarı kaldırılır, uç kısmı serbest bırakılır, hava damaktan aşağı doğru üflenir ya da damağa doğru çekilir. Bu şekilde blue tonlar elde edilir. Örnek: upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/... 
Şekilde gördüğünüz H tonları bizdeki Si'ye tekabül eder.

Müzik

Müzik
Daha bir çok mızıka çeşidi de mevcut yalnız bu aletlerin içlerindeki pirinç yapraklı levhalar kolayca eskir ve mızıkanız çok pahalı bir alet olmasa da kısa sürede kullanılmaz hale gelir. Ben en çok Hohner'leri tercih ediyordum, hem sesleri doyurucu ve güzel hem de iç takımları kolayca satın alınabiliyordu. Bu levhalar mızıkanın 1/3'ü fiyatına olur ve iki taraftaki vidalar açılarak kolayca değiştirilebilir. Size de tavsiyem mızıka almadan önce hangisinin yedek parçaları haricen satın alınabiliyor ona bakmanız. Basit bir alettir, her marka çalınabilir ama dediğim gibi çabuk eskidiğinden yedek parça en önemlisi.

Müzikle kalın.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder