7 Aralık 2014 Pazar

Sizce mimari ve statik projelerde mutlaka Allplan veya Revit mi kullanılmalıdır? Bu ikisinin özellikleri nelerdir? Bunlara alternatif yazılımlar hangileridir?

Soru çok genel olmuş. Mimari ve statik proje birbirinden çok farklı şeylerdir, gerçi ben mimari yapmıyorum (10 yılın üstünde yurtdışında ufak tefek mimari tasarımlar ve bolca da mimari çizim de yaptım Allplan'la.) ama sanat yapılarının genel yerleşimleri, kesitleri vb için Allplan kullanıyorum. Ardından statik projeye yani donatı planlarına geçiliyor orada da her türlü şekle donatı çizebilen yegane program olan Allplan'la tüm işi hallediyorum. Bu durumda tabi ki başka bir çizim yazılımına ihtiyaç duymuyorum. Allplan kendi içinde hem iki boyutu Autocad'den çok daha hızlı ve basit bir şekilde çözüyor hem de üstüne her türlü sanat yapısı (ya da herhangi bir yapı) modellenerek içine şekli ne olursa olsun donatıları üç boyutlu olarak çiziyor ardından bir kaç dakika içinde hem beton hem de demir metrajını (aslında istenen her türlü metrajı, kalıp, ince yapı vb) da şekilleriyle beraber hazır ediyor. Metraj modülü Alman TÜV sertifikasına sahip tek yazılım da denebilir.
İnşaat
İnşaat

Tüm bu işleri eliniz ayağınız gibi kullandığınız bir ve tek yazılımda çözmek istiyorsanız ki her yazılım değiştirdiğinizde bir şeyler kaybolur, ne Autocad, ne Revit, ne Archicad, ne IDEcad, tek çözüm Allplan. Tabii bina projesi yapıyorsanız belli bir yüksekliğe kadar Probina + Allplan LT ya da Acad (LT'si olmuyor, programa çarpma, toplama yaptırmak istediğinizde bile lisp gerekiyor) veya Sta4cad + Allplan LT ya da Acad'i tavsiye ederim. Yüksek bina ya da hava alanı gibi prestij objeleri planlayacaksanız yine hesap programından sonra Allplan derim. Bu gibi durumlarda da Allplan'ın içinde yaratabildiğiniz (isterseniz otomatik olarak ya da yapıp kaydetmiş olduğunuz şekilde de yapıyor) dosya strüktürü ve aynı projede bir çok disiplinin beraber çalışabilmesi büyük avantaj sağlıyor.

Burada olaya bir mimar değil mühendis açısından baktığım da dikkate alınmalıdır. Diğer yazılımlar da muhtemelen mimarlar için türlü şekerler sunuyorlardır. Allplan hariç mimari yazılımların hiçbirini kullanmadım bilmiyorum (2B Autocad hariç, ne kadar mimari yazılım sayılıyorsa artık). Sadece, bir mühendis olarak, tek yazılımla haritadan, arazi modelinden vaziyet planına, 3B sunum modeline, genel yerleşimlerden donatı ve diğer uygulama paftalarına bir arada çözebilen tek yazılım olduğu için Allplan'ı tercih ediyorum. Kısaca hem mimari hem de statik proje tek yazılımla çözülmek isteniyorsa hala Allplan rakipsiz, aslında fiyat olarak da doğru dürüst donatı bile çizemeyen Acad ve Revit'in altında. 

Artık yurdumuzda Amerikancılık akımından dolayı standart olmuş dwg ve dxf formatlarını da gayet başarılı bir şekilde kaydedebiliyor, hatta isterseniz layerlarınız bile dwg'ye aktarılıyor. İstediğiniz çizgiyi istediğiniz renk ve kalınlıkta kaydedebiliyorsunuz ve bunlar için sadece bir konfigürasyon dosyası hazırlıyor, her kayıtta onu kullanıyorsunuz. Çıkan paftanın Autocad'den çıkmış olduğu hiçbir zaman şüphe götürmüyor. 

Fotoğraftaki parabolik, art germeli köprünün donatısını bizzat ☺ Allplan'la çizdim/modelledim.
İnşaat

Orta Ayak Detayı
İnşaat

Ayağın kendisi
İnşaat

Kenar ayak donatısı
İnşaat

(Bir yandan da hocası olduğumdan mıdır, işimde çok yararlı olduğundan mıdır bilmiyorum seviyom ben bu programı C: )

2014 versiyonundan itibaren Allplan'da sonunda güzel bir intern render motoruna kavuştu. CineRender by Maxon. Dolayısıyla artık bir bina tasarlayıp render'ını alıp sunum yapan mimarların da Cinema4D ya da 3dsMax gibi programlara ihtiyaç duymadan tüm işlerini bir tek programda çözmeleri mümkün.Yalnız bu durumda sadece güneş ışığı ve ayarsız kamera dolgu ışığıyla çalışmak zorundalar. Projenin yönü, konumu, tarih ve saat çok güzel ayarlanıp mevsime göre gerçekçi bir güneş ışığı sağlanabiliyor, yine de ne dolgu ışığına ne de güneş ışığına müdahale edip ton ve şiddetiyle oynayamıyorsunuz. Allplan spot, nokta ışık gibi ışık kaynaklarını kullanmakta başından bu yana çok aciz bir programdı, son versiyonda da durum değişmemiş. Öncelikle ışık yerleştirmek 30 adımlık bir prosedür olmuş, ışıklara sonradan müdahale neredeyse imkansız ve ışıkların şiddeti çok düşük. Render kısmını özetlersek program ışıkta ilk karşılaşmış olduğum V16 versiyonundan itibaren taş devri teknolojisini sürdürüyor yani sınıfta kaldı, yalnız ışık olayını gerçekten çözmüş bir çizim, modelleme, metraj vb işleri yapan başka bir BIM programı olduğunu da sanmıyorum. Render motoru olarak muhtemelen rakiplerinin en iyisine sahip. Güneş ışığında alınan renderlar için yine de program değiştirmenize gerek kalmaması bence büyük bir avantaj. Render motoru bilgisayarınızın performansını sonuna kadar kullanıyor dolayısıyla hızlı:



Bir de lisp yazan, kullanan insanlar var. Allplan bu işe metraj listesi programlaması hariç oldukça kapalı yalnız, Acad'de lisp olarak eklenip kullanılan çoğu özelliğe de zaten sahip (mesela kotlar ya da koordinatlar ve daha bir çok şey için lispe ihtiyacınız yok. Aslında Autocad'in yapabildiği ve Allplan'ın yapamadığı hiçbir şeye de rastlamadım, Acad'i de bilmem derim ama ne yazık ki bilirim diyen teknikerlerden de iyi kullanırım). Yanı sıra Allplan'ın metraj listesi programcılığı da oldukça detaylı, yani küçük yazılım severlerin de hoşuna gidebilir. Metraj harici hiçbir şey yazılamadığı için diğer lispleri sevenler, kullananlar eğer ihtiyaç duydukları ve lisplerle sağladıkları çözümleri Allplan'da bulamazlarsa başka yazılımlara bakmalılar.

Lisp demişken, zaten liste, kot vb işlerinizi Allplan ilave scriptlere ihtiyaç duymadan çözüyor ama 2013 versiyonundan itibaren Allplan içinde her türlü  2B ya da 3B parametrik objeyi programlamanız mümkün. Bu mimarlar için muhtemelen daha çok tefriş elemanları olacaktır ama bir mühendis olarak ben kolon, kiriş, temel, kazık gibi mühendislik elemanlarını donatılarıyla beraber parametrik şekilde programlayıp kullanıyor ve iş yükümü inanılmaz şekilde kısaltıyorum. Parametrik obje programlamada arayüz dahil her şeyi kendiniz programlayabiliyorsunuz. Dili Basic benzeri bir dil olduğundan ve Nemetschek tarafından sunulan detaylı bir de dokümentasyonu olduğundan az çok programlamadan anlayan herkesin bir çizim, modelleme, metraj, render vb yazılımından isteyebileceği her şeyi programlayabileceği bir özellik. Misal ben ilk Allplan parametrik objemi programlamadan önce sadece FORTRAN ve birkaç web programlama dili kullanabiliyordum.


Yukarıda Allpan üzerinde yazdığım kiriş programı var, 5 açıklığa kadar yaptım ama açıklık adetini de istediğiniz kadar arttırabiliyorsunuz.

Ben on yıldan fazladır Allplan kullanan biri olarak tabii Allplan'ın yapabildiklerinin bir kısmını ve bir ka da dezavantajını yazabildim, aslında Revit'in ne aşamada olduğunu da merak ediyorum. Keşke başka mühendisler de ufak birer Revit, XSteel, Catia vb sunumu yapsa. Aslında beni de en ilgilendiren donatı çizme işini daha iyi yapan bir yazılımın olup olmadığı.

1 yorum:

  1. Merhaba. Hocam yazınızın bir bölümünde "Tabii bina projesi yapıyorsanız belli bir yüksekliğe kadar Probina + Allplan LT ya da Acad (LT'si olmuyor, programa çarpma, toplama yaptırmak istediğinizde bile lisp gerekiyor) veya Sta4cad + Allplan LT ya da Acad'i tavsiye ederim. Yüksek bina ya da hava alanı gibi prestij objeleri planlayacaksanız yine hesap programından sonra Allplan derim." demişsiniz. Allplan çok katlı projelerde tek başına işe yaramaz mı demek oluyor? Allplan ile Allplan Lt farklı birşey mi?

    YanıtlaSil